ADHD kod djece: Kako ga prepoznati i nositi se s njim

ADHD kod djece: Kako ga prepoznati i nositi se s njim

Poremećaj pozornosti s hiperaktivnošću (ADHD) neurorazvojni je poremećaj koji utječe na tisuće djece u Hrvatskoj. Donosi složen niz izazova kako za dijete tako i za njegov sustav podrške. Kao iskusni skrbnici, razumijemo koliko je važno prepoznati ADHD kod djece i učinkovito intervencirati kako bismo pomogli djetetu i pomogli mu ostvariti svoj potencijal.

Ovim člankom želimo demistificirati ADHD te vam pružiti sveobuhvatnu sliku toga kako se manifestira i kako se nositi s njim.

Dijete s ADHD-om razmišlja o različitim temama

Što je ADHD?

U svojoj srži, ADHD karakteriziraju trajni obrasci nepažnje, hiperaktivnosti i/ili impulzivnosti koji ometaju razvoj i normalno funkcioniranje. Ovi simptomi proizlaze iz razlika u strukturi i funkciji mozga, posebno unutar prefrontalnog korteksa, koji upravlja izvršnim funkcijama poput pažnje, radne memorije i kontrole impulsa. Neravnoteže neurotransmitera, posebno dopamina i norepinefrina, također igraju značajnu ulogu.

Genetska predispozicija primarni je čimbenik. Istraživanja ukazuju na stopu nasljednosti od približno 76%. Okolišni čimbenici, poput prenatalne izloženosti toksinima ili komplikacija tijekom rođenja, također mogu doprinijeti razvoju ADHD-a, iako je njihov utjecaj obično manje izražen od genetskih.

Kada se ADHD manifestira kod djece?

Iako se ADHD često dijagnosticira tijekom djetinjstva, njegovi korijeni mogu sežati mnogo ranije. Simptomi obično postaju uočljivi između 3. i 6. godine života, što se poklapa s povećanim zahtjevima predškolskog i ranog osnovnoškolskog obrazovanja. Međutim, neka djeca čak i ranije znaju pokazivati suptilne znakove, poput pretjeranog nemira ili poteškoća s prijelazima.

Važno je razumjeti ovo: nemaju sva djeca koja su energična ili impulzivna ADHD. Ključna razlika je u postojanosti i ozbiljnosti simptoma, kao i u njihovom utjecaju na svakodnevni život djeteta. Dijete s ADHD-om teško će se boriti sa zadacima koji zahtijevaju dugotrajniju pažnju, doživljavati česte prekide koncentracije i pokazivati poteškoće kod kontrole impulsa u različitim okruženjima.

ADHD kod djece: simptomi, vrste i prepoznavanje

ADHD se kod djece manifestira u tri primarne vrste: ADHD s pomanjkanjem pozornosti kao primarnom karakteristikom, ADHD s kombiniranim karakteristikama hiperaktivnosti, impulzivnosti i pomanjkanja pozornosti, i ADHD s kombiniranim karakteristikama hiperaktivnosti, impulzivnosti i pomanjkanja pozornosti. Svaka vrsta ADHD-a ima poseban skup simptoma:

ADHD s pomanjkanjem pozornosti kao primarnom karakteristikom:

  • Poteškoće u održavanju pažnje u igri ili kod obavljanja zadataka.
  • Čini se da ne sluša kada mu se izravno govori.
  • Ne uspijeva slijediti upute i dovršavati školske zadatke, kućanske poslove ili dužnosti na radnom mjestu.
  • Poteškoće u organizaciji zadataka i aktivnosti.
  • Izbjegavanje, nesklonost ili nevoljkost sudjelovanja u zadacima koji zahtijevaju trajni mentalni napor.
  • Gubljenje stvari potrebnih za zadatke ili aktivnosti.
  • Lako ga ometaju vanjski podražaji.
  • Zaboravnost u svakodnevnim aktivnostima.

ADHD s kombiniranim karakteristikama hiperaktivnosti, impulzivnosti i pomanjkanja pozornosti:

  • Vrpoljenje rukama ili nogama ili migoljenje u stolici.
  • Napuštanje sjedala u situacijama kada se očekuje da ostane sjediti.
  • Trčanje ili penjanje u situacijama gdje je to neprikladno.
  • Nemogućnost igranja ili sudjelovanja u slobodnim aktivnostima u tišini.
  • Stalno je “u pokretu”, djeluje kao da ga “pokreće motor”.
  • Prekomjerno govorenje.
  • Izvikivanje odgovora prije nego što je pitanje dovršeno.
  • Poteškoće u čekanju na red.
  • Ometanje ili upadanje u riječ vršnjacima ili članovima obitelji.

ADHD s kombiniranim karakteristikama hiperaktivnosti, impulzivnosti i pomanjkanja pozornosti

  • Osobe s ovim podtipom pokazuju značajne simptome i nepažnje, hiperaktivnosti i impulzivnosti.

Važno je zapamtiti da ovi simptomi moraju biti prisutni u više okruženja (npr. dom, škola, društvene situacije) i značajno ometati djetetovo funkcioniranje kako bi opravdali dijagnozu.

Dijete trći po livadi

Kako se nositi s ADHD-om kod djece

Kontrola ADHD-a kod djece zahtijeva višestruki i multidisciplinarni pristup. Nužno je kombinirati provjerene terapije i praktične strategije prilagođene individualnim potrebama djeteta.

Bihevioralna terapija:

Lijekovi:

  • Stimulansi poput metilfenidata i amfetamina obično se propisuju za poboljšanje koncentracije i smanjenje hiperaktivnosti. Ovi lijekovi povećavaju razinu dopamina i norepinefrina u mozgu.
  • Nestimulativni lijekovi, poput atomoksetina, također su opcija za djecu koja ne podnose stimulanse ili kod kojih stimulansi nisu učinkoviti.
  • Lijekovi bi uvijek trebali biti dio šireg plana liječenja. Mora ih pripisati i nadzirati medicinski stručnjak.

Ostale strategije kako se nositi s ADHD-om kod djece

Podrška u obrazovanju:

  • Individualizirani obrazovni programi (IEP) ili planovi 504 mogu djetetu osigurati prilagodbe i modifikacije u obrazovnom okruženju. Dijete može dobiti više vremena za zadatke, preferencijalno sjedenje i tehnologiju koja mu pomaže.
  • Učitelji mogu implementirati različite strategije u razredu, poput razbijanja zadataka na manje korake, davanja jasnih i sažetih uputa te korištenja vizualnih pomagala.

Promjene u životnom stilu:

  • Uspostavljanje konzistentne rutine za spavanje, obroke i domaće zadaće može pomoći kod regulacije ponašanja djeteta i održavanja koncentracije.
  • Redovita tjelesna aktivnost može kod djeteta smanjiti hiperaktivnost i poboljšati pažnju.
  • Zdrava prehrana, s manje prerađene hraname i slatkih pića, pozitivno utječe na opće zdravlje mozga.
  • Awareness vježbe i meditacija također mogu biti korisni alati kod poboljšanja koncentracije.

Pružanje podrške i stvaranje sigurnog okruženja:

  • Potičite otvorenu komunikaciju i stvorite siguran prostor u kojem dijete može izraziti svoje osjećaje.
  • Pružite pozitivan feedback i nagrađujte pozitivna ponašanja.
  • Budite strpljivi i puni razumijevanja. Morate zapamtiti je ADHD neurobiološki uvjetovan, a ne karakterna mana.
  • Socijalna edukacija može biti vrlo korisna za djecu koja se bore s interakcijama s vršnjacima.

ADHD kod djece - dijete se igra i radi nered

ADHD kod djece: Važnost rane dijagnoze i intervencije

Rana dijagnoza i intervencija veoma su bitni da osigurate pozitivne ishode za djecu s ADHD-om. Neliječeni ADHD može dovesti do značajnih izazova, uključujući akademske poteškoće, društvene probleme i povećani rizik od mentalnih poremećaja poput anksioznosti i depresije.

Uloga oslikavanja mozga tj. neuroimaginga: Otkrivanje razlika u mozgu

Zadnjih godina, s ubrzanim napretkom tehnologije, oslikavanje mozga pružilo nam je vrijedne uvide u strukturne i funkcionalne razlike u mozgu povezane s ADHD-om.

Strukturne razlike: Istraživanja koja koriste magnetsku rezonancu (MRI) pokazala su da osobe s ADHD-om mogu imati manji volumen određenih regija mozga, najčešće u prefrontalnom korteksu, bazalnim ganglijama i malom mozgu. Ove regije značajne su za izvršne funkcije, motoriku i pažnju.
Funkcionalne razlike: Funkcionalne MRI (fMRI) studije otkrile su razlike u obrascima aktivnosti mozga kod osoba s ADHD-om. Na primjer, kod zadataka koji zahtijevaju dugotrajnu pažnju, osobe s ADHD-om mogu pokazati smanjenu aktivaciju u prefrontalnom korteksu i povećanu aktivaciju u područjima povezanim s impulzivnošću.
Neravnoteža neurotransmitera: Studije pozitronske emisijske tomografije (PET) i jednostruke fotonske emisijske računalne tomografije (SPECT) pokazale su neravnoteže u dopaminskom i norepinefrinskom sustavu neurotransmitera kod osoba s ADHD-om.

Ovi nalazi objektivno su dokazali biološku osnovu ADHD-a. Zahvaljujući njima, danas je u znanstvenom svijetu prihvaćeno da je riječ o neurorazvojnom poremećaju.

Odnos ADHD-a i drugih mentalnih stanja

ADHD često se javlja zajedno s drugim mentalnim zdravstvenim i razvojnim stanjima, što može zakomplicirati dijagnostiku i liječenje.

Teškoće u učenju: Djeca s ADHD-om imaju povećani rizik od teškoća u učenju poput disleksije i diskalkulije. Ova stanja mogu dodatno utjecati na akademski uspjeh i doprinijeti frustraciji i niskom samopouzdanju.
Anksiozni poremećaji: Anksiozni poremećaji, poput generaliziranog anksioznog poremećaja i socijalnog anksioznog poremećaja, česti su kod djece s ADHD-om. Stalna borba s nepažnjom, impulzivnošću i društvenim poteškoćama može doprinijeti osjećajima anksioznosti i brige.
Poremećaj protivljenja/suprotstavljanja (ODD) i poremećaj ponašanja (CD): Neka djeca s ADHD-om mogu također pokazivati simptome ODD-a ili CD-a. Ova stanja su karakterizirana prkosnim, argumentativnim i agresivnim ponašanjima.
Poremećaj iz spektra autizma (ASD): Iako su ADHD i ASD različiti poremećaji, mogu dijeliti neke preklapajuće simptome, poput poteškoća u socijalnoj interakciji i komunikaciji. Moguće je da dijete pati od oba dijagnosticirana stanja.
Poremećaji spavanja: Poremećaji spavanja, poput nesanice i apneje u snu, česti su kod djece s ADHD-om. Loš san može pogoršati simptome ADHD-a i dodatno ometati funkcioniranje.
Prepoznavanje i rješavanje komorbidnih stanja ključno je za razvoj sveobuhvatnog plana liječenja.

Važnost suradnje kod ADHD-a

Učinkovito kontrolirati ADHD kod djece zahtijeva suradnički pristup koji uključuje roditelje, edukatore, terapeute i medicinske stručnjake.

Uključenost roditelja: Roditelji igraju ključnu ulogu u podršci svom djetetu s ADHD-om. Djetetu moraju osigurati rutine, afirmaciju i pozitivno okruženje kod kuće.
Suradnja s učiteljima: Učitelji mogu uvesti prilagodbe u razredu, pružiti individualiziranu nastavu i surađivati s roditeljima i terapeutima kako bi poticali akademski uspjeh djeteta.
Terapijske intervencije: Terapeut može dijetetu pomoći individualnu i obiteljsku terapiju, podučavati vještine suočavanja i rješavati komorbidna mentalna stanja.
Medicinsko upravljanje: Medicinski stručnjaci mogu dijagnosticirati ADHD, propisivati lijekove i pratiti napredak liječenja.

Kroz suradnju, roditelji, učitelji i stručnjaci mogu stvoriti sveobuhvatan support system koji se može pobrinuti za jedinstvene potrebe djeteta.

ADHD kod djece: dugoročni ishodi i ciljevi

Iako je ADHD kod djece kronično stanje, njegov utjecaj može varirati tijekom vremena. Uz rano uključivanje i kontinuiranu podršku, mnoge osobe s ADHD-om vode uspješne i ispunjene živote.

Adolescencija: Adolescencija može biti posebno izazovno razdoblje za osobe s ADHD-om, jer se suočavaju s povećanim akademskim zahtjevima, društvenim pritiscima i hormonalnim promjenama.
Odrasla dob: Neke osobe s ADHD-om mogu nastaviti doživljavati simptome u odrasloj dobi, iako ih mogu naučiti učinkovitije upravljati njima.
Snage i otpornost: Važno je prepoznati da osobe s ADHD-om također posjeduju jedinstvene snage, poput kreativnosti, spontanosti i otpornosti. Usredotočujući se na ove snage i pružajući odgovarajuću podršku, možemo im pomoći da napreduju.