Prve riječi djeteta jedan su od najdražih trenutaka u ranom roditeljstvu. Mnogi roditelji godinama pamte gdje su bili, što su radili i kako su se osjećali kada su prvi put čuli jasno “mama”, “tata” ili jednostavno “daj”. No, govor ne počinje iznenada. Iako se čini da dijete odjednom “progovori”, prije tog trenutka nalazi se dugačak proces razvoja, učenja, imitacije i razumijevanja. Koji su onda znakovi da će dijete progovoriti?
Otprilike godinu dana prije nego što dijete izgovori prve riječi, u njegovu se razvoju događaju mnoge male, ali značajne promjene. Neke od njih su vrlo očite, poput brbljanja ili gugutanja, dok su druge suptilnije i roditelji ih lako mogu previdjeti. Upravo te promjene tvore temelje jezika.
U ovom članku razmotrit ćemo kako prepoznati da je dijete spremno za govor, kako se jezik prirodno razvija, te kako roditelji mogu pridonijeti razvoju jezičnih vještina kroz igru, komunikaciju i interakciju. Obradit ćemo i ono što roditelje često najviše zanima: kada se treba zabrinuti i koji su znakovi mogućeg kašnjenja u razvoju govora.
Znakovi da će dijete progovoriti: što se događa prije prvih riječi

Govor je složen proces i razvija se postupno. Ono što nazivamo “prvom riječi” samo je mali vrh sante. Prve prave promjene počinju već u prvim mjesecima života.
Gugutanje: rani pokušaj stvaranja zvuka
Već oko drugog mjeseca života dijete počinje ispuštati glasove slične vokalima poput “aaa”, “eee” ili “ooo”. Ovo je vrlo važna faza, jer dijete uči kako zvuči vlastiti glas i kako upravljati disanjem i glasnicama. U ovoj fazi dijete također otkriva da različiti zvukovi mogu izazvati reakciju roditelja, što dodatno potiče komunikaciju.
Gugutanje nije slučajno. Ono je početak djetetovog razumijevanja da zvuk može biti sredstvo povezivanja s drugom osobom. Ako roditelj odgovara na gugutanje, imitira zvukove ili se smije s djetetom, dijete prepoznaje da je komunikacija dvosmjerna. Upravo to je prvi temelj budućih riječi.
Brbljanje: eksperimentiranje sa slogovima
Između petog i osmog mjeseca dijete počinje spajati suglasnike i samoglasnike u nizove poput “ba-ba-ba” ili “da-da-da”. Ovi slogovi često zvuče kao prve riječi, ali još uvijek nemaju značenje. Iako roditelji često pomisle da dijete govori “mama” ili “tata”, u ovoj fazi dijete uglavnom istražuje kako zvukovi funkcioniraju.
Brbljanje je ključno jer dijete vježba precizno upravljanje ustima, usnama i jezikom. Sve vještine potrebne za govor učvršćuju se kroz ovakvo ponavljanje. Što je dijete glasnije i raznovrsnije u brbljanju, to je bliže stvarnom govoru.
Pokazivanje prstom i geste: temelj svake komunikacije
Pokazivanje prstom često se smatra jednim od najvažnijih predjezičnih znakova. Kada dijete počne pokazivati prstom na predmete, očekivati da mu nešto dodate ili vas voditi do željenog predmeta, ono aktivno komunicira. Iako još uvijek možda ne može izgovoriti riječ za igračku, prstom jasno izražava namjeru.
Istraživanja dokazuju da ovaj oblik komunikacije jedan je od najsnažnijih pokazatelja da dijete razumije interakciju i želi biti dio nje. Djeca koja rano razviju gestikulaciju vrlo često ranije i bogatije progovore.
Geste se ne zaustavljaju samo na pokazivanju. Mahanje, klimanje glavom, ispružene ruke kao znak “uzmi me” ili davanje predmeta odrasloj osobi – sve su to oblici komunikacije. Govor je samo prirodni nastavak tih radnji.
Razumijevanje riječi i jednostavnih uputa
Prije nego što dijete može izgovoriti riječ, ono je mora razumjeti. U dobi od deset do četrnaest mjeseci dijete obično razumije više desetaka riječi, čak i ako ih ne može ponoviti.
Kada dijete reagira na rečenice poput “Gdje je lopta?”, “Daj mi igračku” ili “Dođi ovamo”, to je pokazatelj da mozak već obraduje jezik. Razumijevanje prethodi govoru i često se događa mnogo ranije nego što roditelji misle.
Oponašanje: preduvjet znakova da će dijete progovoriti
Dijete koje imitira zvukove životinja, pokrete, izraze lica ili ritmiku vašeg govora zapravo vježba sve elemente jezika. Imitacija je važna jer pokazuje da dijete pokušava reproducirati ono što vidi i čuje. Ovo je temelj za stvaranje vlastitih riječi.
Znakovi da će dijete uskoro progovoriti prvu riječ

Nakon prvih godinu dana života roditelji često počnu nestrpljivo iščekivati prve riječi. No prije nego što se one pojave, postoji nekoliko jasnih pokazatelja.
Jedan od njih su tzv. “protoriječi”. Dijete možda ne zna izgovoriti riječ “voda”, ali će reći “da-da” i pritom uporno pokazivati na čašu. U ovom trenutku dijete već aktivno pokušava povezati zvuk sa značenjem.
Drugi značajan pokazatelj jest korištenje intonacije kao da već govori. Dijete često “priča” dugačke nizove slogova poput “dadadadaba??” i koristi naglaske, pauze i melodiju rečenice. Ovo je znak da razumije ritam komunikacije i samo čeka pravi trenutak da zamijeni slogove konkretnim riječima.
Djeca koja donose roditeljima predmete kako bi nešto “rekla” pokazuju da žele komunicirati, iako još nemaju verbalnu sposobnost za to. Takva djeca obično vrlo brzo prelaze s gesti na riječi.
Kada se očekuju prve prave riječi

Iako postoji prosječna dob u kojoj djeca izgovaraju prve riječi, razvoj govora iznimno je individualan.
Neka djeca progovore već s devet mjeseci, dok se kod drugih prve riječi pojave tek oko osamnaestog mjeseca. Sve to spada u normalan raspon razvoja.
U prosjeku, većina djece izgovara prvu razumljivu riječ oko prvog rođendana. Do osamnaestog mjeseca imaju između deset i pedeset riječi. Do druge godine obično dosegnu pedesetak riječi i počnu spajati dvije riječi u kratke rečenice poput “Mama daj” ili “Još vode”. U trećoj godini životne dobi govor se naglo proširuje. Dijete počinje postavljati pitanja, koristi složenije rečenice i aktivno se uključuje u razgovore.
Važno je naglasiti da djeca razumiju puno više nego što govore. Dvogodišnjaci često razumiju stotine riječi, iako ih sami koriste mnogo manje.
Znakovi da će dijete progovoriti: Kako roditelji mogu potaknuti razvoj govora

Roditelji imaju značajnu ulogu u razvoju govora, no njihov utjecaj ne dolazi kroz “forsiranje”, već kroz prirodnu interakciju i komunikaciju. Djeca najbrže uče govor kroz ritam, ponavljanje, ogledanje i toplu, poticajnu okolinu.
Pričajte jasno, polako i smireno
Djeca bolje usvajaju riječi kada im se govori sporije i jasnije. Umjesto brzog nizanja rečenica, bolje je koristiti jednostavne, ali bogate fraze koje dijete može povezati sa situacijom. Govor koji je topliji, emotivniji i intonacijski raznolik pomaže djetetu da „uhvati“ ritam jezika.
Povezujte riječi s radnjama i predmetima
Kada dijete vidi da roditelj izgovara riječ “voda” dok mu daje čašu, lakše će zapamtiti značenje riječi. Ponavljanje iste riječi u različitim kontekstima također pomaže. Kao što ovaj BBC-jev članak kaže, dijete najbolje uči kad istu riječ čuje mnogo puta.
Svaki dan čitajte slikovnice
Čitanje slikovnica jedan je od najefikasnijih načina poticanja govora. Roditelji mogu pokazivati na slike, postavljati jednostavna pitanja i opisivati radnje. Dijete kroz slikovnice uči nove riječi, razvija maštu i uči kako funkcionira priča.
Najbolje slikovnice za razvoj govora su one koje se ponavljaju, imaju ritam i sadrže poznate predmete iz djetetova okruženja.
Ograničite vrijeme pred ekranom
Iako mnogi roditelji misle da edukativne emisije mogu potaknuti govor, rijetko se radi o istini. Djeca uče govoriti kroz interakciju, a ekrani im to ne omogućuju. Preporučljivo je izbjegavati ekrane u najranijoj dobi, osim u iznimnim situacijama i pod nadzorom.
Uključite dijete u simboličke igre
Igre poput hranjenja lutke, vožnje autića, kuhanja u dječjoj kuhinjici ili “šetanja” plišane životinje potiču razvoj govora jer uključuju uloge i imitaciju stvarnog života. Kroz takve igre djeca vrlo često spontano izgovore nove riječi.
Omogućite im bogatu društvenu interakciju
Dijete najbolje uči govor u kontaktu s drugima. Interakcija s vršnjacima i odraslima u poticajnom okruženju, radionicama, igraonicama ili organiziranim aktivnostima pomaže u razvoju socijalnih i komunikacijskih vještina.
Kada je vrijeme za brigu i procjenu stručnjaka

Iako su razlike među djecom velike, postoje situacije kada je dobro potražiti mišljenje logopeda. To ne znači da s djetetom nešto nije u redu, već da je bolje reagirati ranije kako bi se izbjegla dugoročna kašnjenja u govoru.
Stručnjaci obično preporučuju dodatnu procjenu ako dijete s 12 mjeseci starosti ne brblja, ne pokazuje prstom ili ne reagira na vlastito ime. Osamnaestomjesečno dijete koje koristi manje od pet do deset riječi moglo bi biti kandidat za dodatnu evaluaciju. Ako dvogodišnjak izgovara manje od pedeset riječi, ne spaja dvije riječi ili ne razumije jednostavne upute, preporučljivo je potražiti savjet stručnjaka.
Roditelji ponekad misle da će dijete „progovoriti kad bude spremno“, ali ponekad je potrebno samo pružiti dodatni poticaj kako bi dijete lakše usvojilo govor.
Znakovi da će dijete progovoriti i normalan tijek govornog razvoja

Razvoj govora odvija se u fazama koje se često preklapaju.
Od rođenja do šest mjeseci dominira kontakt očima, prepoznavanje glasa roditelja, gugutanje i prvi oblici vokalizacije. Između šestog i dvanaestog mjeseca dijete brblja, oponaša zvukove i počinje razumijevati jednostavne riječi. Od prve do druge godine učvršćuju se prve riječi, geste postaju sve preciznije, a dijete počinje donositi predmete i imitirati fraze koje čuje. Između druge i treće godine govor se širi, dijete počinje graditi rečenice, postavljati pitanja i razumije sve složenije pojmove.
Ovaj “timeline” razlikuje se od djeteta do djeteta, ali u većini slučajeva slijedi sličan obrazac.
Ovo su znakovi da će vaše dijete progovoriti

Govor nije samo sposobnost izgovaranja riječi, već rezultat dugog i složenog procesa koji uključuje razvoj motorike, sluha, pažnje, imitacije, razumijevanja i socijalne interakcije. Znakovi da će dijete progovoriti su indikator, ali prve riječi samo su završni korak u nizu promjena koje se događaju tijekom prve dvije godine života.
Roditelji mogu značajno pridonijeti razvoju govora kroz jednostavne svakodnevne radnje. Dovoljno je pričati, čitati, igrati se i reagirati na pokušaje komunikacije. Djeca uče govoriti tako što promatraju svijet, slušaju odrasle i sudjeluju u svakodnevnim prirodnim interakcijama.
Ako se ponekad pitate zašto vaše dijete još ne govori, zastanite i promotrite njegove geste, brbljanje, intonaciju i razumijevanje. Temelji govora vrlo su vjerojatno već u izgradnji, a prve riječi doći će brže nego što mislite.
Želite da vaše dijete uči i razvija se kroz igru i zabavne aktivnosti? Učlanite se u naše radionice već danas!





